A Kormány 45/2014. (II. 26.) Korm. rendelete
a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól
A Kormány a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény hatálybalépésével összefüggő átmeneti és felhatalmazó rendelkezésekről szóló 2013. évi CLXXVII. törvény 66. § (1) bekezdés d) pontjában foglalt felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
I. FEJEZET
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
1. Hatály
1. §
(1) E rendeletben
foglaltakat a fogyasztó és a vállalkozás között kötött szerződésekre (a
továbbiakban: fogyasztói szerződés) kell alkalmazni.
(2) E rendelet meghatározza a fogyasztói szerződéssel kapcsolatos tájékoztatás és a teljesítés egyes
szabályait, továbbá a távollé
vők között és az üzlethelyiségen kívül kötött fogyasztói szerződés
esetében a szerződés megkötésére és az elállási, illetve a felmondási jogra vonatkozó részletes
szabályokat.
(3) E rendeletet akkor kell alkalmazni, ha az Európai Unió általános hatályú, kö
zvetlenül
alkalmazandó jogi aktusa vagy az Európai Unió kötelező jogi aktusát átültető jogszabály eltérően nem
rendelkezik.
(4) E rendeletben foglaltaktól a fogyasztó javára a felek megállapodása eltérhet.
2. §
Nem terjed ki a rendelet hatálya:
a) a szoc
iális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló törvény szerinti szociális szolgáltatásokra;
b) a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló törvény szerinti gyermekjóléti
alapellátásokra és gyermekvédelmi szakellátásokra;
c) az
egészségügyről szóló törvény szerinti egészségügyi ellátásra irányuló szerződésre;
d) a szerencsejáték szervezéséről szóló törvény szerinti szerencsejátékkal kapcsolatos szerződésre;
e) a pénzügyi szolgáltatással kapcsolatos szerződésre;
f ) az ingatlan
tulajdonjogának megszerzésére, vagy átruházására irányuló szerződésre, kivéve a
lakások és helyiségek bérletére, valamint az elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról szóló
törvény szerinti ingatlanközvetítői tevékenységre, valamint ingatlanvagyon-értékelő és közvetítői tevékenységre irányuló szerződést;
g) olyan kivitelezési szerződésre, amelynek tárgya új építmény építése, vagy meglévő építmény,
építményrész, önálló rendeltetési egység vagy helyiség jelentős átalakítása;
h) a lakóépület lakáscélú b
érbeadására irányuló szerződésre, kivéve a lakások és helyiségek bérletére,
valamint az elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról szóló törvény szerinti ingatlanközvetítői
tevékenységre, valamint ingatlanvagyon
-
értékelő és közvetítői tevékenységre irán
yuló szerződést;
i) az utazási szerződésre;
j) a szállás időben megosztott használati jogára, a hosszú távra szóló üdülési termékekre vonatkozó
szerződésekről, valamint a tartós szálláshasználati szolgáltatási tevékenységről szóló kormányrendelet
hatálya
alá tartozó szerződésre;
k) a közjegyző által okiratba foglalt szerződésre;
l) élelmiszer és egyéb mindennapi fogyasztásra szánt terméknek a fogyasztó lakóhelyére, tartózkodási
helyére vagy munkahelyére történő gyakori és rendszeres szállítására vonatko
zó szerződésre;
m) az automata vagy automatizált üzlethelyiség útján kötött szerződésre;
n) az elektronikus hírközlési szolgáltatóval nyilvános telefonállomás igénybevétele útján annak
igénybevétele céljából, vagy telefon
-
, internet
-
vagy telefax
-
összekö
ttetés egyszeri igénybevétele
céljából kötött szerződésre.
3. §
A személyszállítási szolgáltatásokról szóló törvény szerinti személyszállítási szolgáltatásokkal és
a légi közlekedésről szóló törvény szerinti légi személyszállítással kapcsolatos szerződésr
e kizárólag a
7. § és a 15. § (1) és (2) bekezdése alkalmazandó.
2. Értelmező rendelkezések
4. §
E rendelet alkalmazásában:
1.
digitális adattartalom:
digitális formában előállított vagy nyújtott adat;
2.
fogyasztó:
a Polgári Törvénykönyvben
meghatározott fogyasztó;
3.
járulékos szerződés:
olyan fogyasztói szerződés, amely távollevők között vagy üzlethelyiségen
kívül kötött szerződéshez kapcsolódó egyéb termék értékesítésére, vagy szolgáltatás nyújtására
irányul, amelyet a vállalkozás vagy a
vállalkozással kötött megállapodás alapján harmadik személy
nyújt;
4.
jelentős átalakítás:
meglévő építmény, építményrész, önálló rendeltetési egység, helyiség bővítése,
bontása vagy átalakítása érdekében végzett, építési tevékenységek közül
a) a külön j
ogszabály szerint építésügyi, építésfelügyeleti hatósági vagy örökségvédelmi hatósági
eljáráshoz kötött építési tevékenység;
b) az a) pont hatálya alá nem tartozó építési tevékenységkörben az építményen az összes
építményhomlokzati felületet érintő utólago
s hőszigetelést, az összes homlokzati nyílászáró cseréjét,
az összes homlokzatfelület színezését, és egy teljes homlokzatfelület képzésének megváltoztatását
magában foglaló tevékenység; vagy
c) az a) pont hatálya alá nem tartozó építési tevékenységkörben a
z építmény legalább 50%
-
át érintő,
alaprajzi elrendezést megváltoztató építési tevékenység.
5.
jótállás:
a Polgári Törvénykönyv szerinti, valamint külön jogszabályban a fogyasztói szerződésekre
meghatározott kötelező jótállás;
6.
nyilvános árverés:
olyan
értékesítési módszer, amelynek során a vállalkozás az árverező által
lefolytatott átlátható, versenyszerű licitálás keretében szerződéskötésre tesz ajánlatot a fogyasztóknak,
akik az árverésen személyesen megjelennek vagy ennek lehetősége számukra biztosí
tott, és amelyen a
sikeres licitáló arra vállal kötelezettséget, hogy az ajánlatban foglaltak szerint szerződést köt. Nem
minősül nyilvános árverésnek a fogyasztók és vállalkozások rendelkezésére álló árverési célú
internetes honlap használata;
7.
pénzügy
i szolgáltatás:
a pénzügyi közvetítőrendszer felügyeletével kapcsolatos feladatkörében
eljáró Magyar
Nemzeti Bank által felügyelt tevékenységet folytató szervezeteknek, személyeknek Magyar Nemzeti
Bank által felügyelt tevékenysége;
8.
szolgáltatás nyújtás
ára irányuló szerződés:
olyan fogyasztói szerződés, amely nem minősül termék
adásvételére irányuló szerződésnek;
9.
tartós adathordozó:
olyan eszköz, amely a címzett számára lehetővé teszi a neki címzett adatoknak
az adat céljának megfelelő ideig történő
tartós tárolását és a tárolt adatok változatlan formában és
tartalommal történő megjelenítését. Ilyen eszköz különösen a papír, az USB kulcs, a CD
-
ROM, a
DVD, a memória kártya, a számítógép merevlemeze és az elektronikus levél;
10.
távollévők között kötöt
t szerződés:
olyan fogyasztói szerződés, amelyet a szerződés szerinti termék
vagy szolgáltatás nyújtására szervezett távértékesítési rendszer keretében a felek egyidejű fizikai
jelenléte nélkül úgy kötnek meg, hogy a szerződés megkötése érdekében a szerződ
ő felek kizárólag
távollévők közötti kommunikációt lehetővé tévő eszközt alkalmaznak;
11.
távollévők közötti kommunikációt lehetővé tévő eszköz:
olyan eszköz, amely alkalmas a felek
távollétében
–
szerződés megkötése érdekében
–
szerződési nyilatkozat meg
tételére. Ilyen eszköz különösen a
címzett vagy a címzés nélküli nyomtatvány, a szabványlevél, a sajtótermékben közzétett hirdetés
megrendelőlappal, a katalógus, a telefon, a telefax és az internetes hozzáférést biztosító eszköz;
12.
termék:
ingó dolog, k
ivéve a végrehajtási eljárás vagy más hatósági intézkedés folytán eladott
dolog; terméknek minősül a tartályban, palackban vagy egyéb módon korlátozott mennyiségben vagy
meghatározott űrtartalommal kiszerelt víz, gáz és villamos energia;
13.
üzlethelyiség
:
a) bármely ingatlan, ahol a vállalkozás a tevékenységét állandó jelleggel folytatja;
b) bármely ingó dolog, ahol a vállalkozás a tevékenységét szokásos jelleggel folytatja;
14.
üzlethelyiségen kívül kötött szerződés:
olyan fogyasztói szerződés,
a) amely
et a szerződő felek egyidejű fizikai jelenléte mellett a vállalkozás üzlethelyiségétől eltérő
helyen kötöttek meg;
b) amelyre vonatkozóan a fogyasztó tett ajánlatot a vállalkozásnak az a) pontban meghatározott
körülmények között;
c) amelyet a vállalkozás ü
zlethelyiségében vagy távollévők közötti kommunikációt lehetővé tévő
eszköz alkalmazásával közvetlenül azt követően kötöttek meg, hogy a vállalkozás
–
a felek egyidejű
fizikai jelenléte mellett
–
személyesen és egyénileg kapcsolatba lépett a fogyasztóval a
vállalkozás
üzlethelyiségétől eltérő helyen; vagy
d) amelyet a vállalkozás által szervezett olyan út során kötöttek meg, amelynek célja a termékek vagy
szolgáltatások fogyasztó számára történő értékesítése vagy népszerűsítése;
15.
vállalkozás:
a Polgári
Törvénykönyvben meghatározott vállalkozás.
5. §
E rendelet alkalmazásában
a) termék adásvételére irányuló szerződésnek minősül az olyan, szolgáltatás nyújtására irányuló
szerződés is, amely alapján a vállalkozás termék tulajdonjogának az átruházására is
köteles;
b) nem minősül üzlethelyiségen kívül kötött szerződésnek a vásáron, piacon és közterületen végzett
értékesítő tevékenység.
f ) határozott időre szóló szerződés esetén a szerződés időtartamáról, határozatlan időre szóló
szerződés esetén a szerződés megszüntetésének feltételeiről;
g) a határozott időre szóló olyan szerződés esetén, amely határozatl
an időtartamúvá alakulhat át, az
átalakulás feltételeiről, és az így határozatlan időtartamúvá átalakult szerződés megszüntetésének
feltételeiről;
h) a digitális adattartalom működéséről, valamint az alkalmazandó műszaki védelmi intézkedésről;
i) a digit
ális adattartalom hardverrel és szoftverrel való bármilyen vonatkozó együttműködési
képességéről a vállalkozástól ésszerűen elvárható ismereteknek megfelelően;
j) a békéltető testülethez fordulás lehetőségéről, a vállalkozás székhelye szerint illetékes
békéltető
testület nevéről és székhelyének postai címéről.
(2) A vállalkozást nem terheli az (1) bekezdésben meghatározott tájékoztatási kötelezettség azon
információk vonatkozásában, amelyek a körülmények alapján nyilvánvalóak.
(3) Az (1) bekezdés e) po
ntja szerinti tájékoztatást a vállalkozás a kellékszavatosság, a
termékszavatosság és a jótállás fogalmak pontos és megfelelő használatával köteles megadni olyan
módon, hogy a fogyasztó számára világos és egyértelmű legyen az e fogalmak jelentése közötti
k
ülönbség. E tájékoztatás a 3. mellékletben foglalt mintatájékoztató útján is megadható.
10. §
Nem kell alkalmazni a 9. §
-
t
az olyan mindennapi élet szokásos szükségleteinek fedezése körébe
tartozó kisebb jelentőségű szerződésre, amelyet a szerződéskötés időpontjában teljesítenek.
IV. FEJEZET
AZ ÜZLETHELYISÉGEN KÍVÜL KÖTÖTT ÉS A TÁVOLLÉVŐK KÖZÖTT KÖTÖTT
SZERZŐDÉSEKRE VONATKOZ
Ó
KÜLÖNÖS SZABÁLYOK
6. A szerződéskötést megelőző tájékoztatás
11. §
(1) Üzlethelyiségen kívül kötött szerződés és távollévők között kötött szerződés megkötését
megelőzően a vállalkozás köteles világosan és közérthető módon tájékoztatni a fogyasztót
a)
a szerződés szerinti termék vagy szolgáltatás lényeges tulajdonságairól, az adathordozónak és a
terméknek vagy szolgáltatásnak megfelelő mértékben;
b) a vállalkozás nevéről;
c) a vállalkozás székhelyének postai címéről, és
–
ha azzal rendelkezik
–
a tele
fonszámáról, a
telefaxszámáról és az elektronikus levelezési címéről, továbbá annak a vállalkozásnak a nevéről és
postai címéről, akinek a nevében eljár;
d) a vállalkozás üzleti tevékenysége helyének postai címéről, és annak a vállalkozásnak a postai
címé
ről, akinek a nevében eljár, akihez a fogyasztó a panaszait címezheti, ha e cím a c) pont szerint
megadott címtől eltér;
e) a szerződés szerinti termékért vagy szolgáltatásért járó ellenszolgáltatás adóval megnövelt teljes
összegéről vagy
–
ha a termék va
gy szolgáltatás jellegéből adódóan az ellenértéket nem lehet előre
ésszerűen kiszámítani
–
annak számítási módjáról, valamint az ezen felül felmerülő valamennyi
költségről (így különösen a fuvardíjról vagy a postaköltségről), vagy ha e költségeket nem lehe
t
ésszerűen előre kiszámítani, annak a ténynek a feltüntetéséről, hogy további költségek merülhetnek
fel;
f
) határozatlan időre szóló vagy előfizetést magában foglaló szerződés esetében arról, hogy az
ellenszolgáltatás teljes összege a számlázási időszakra vonatkozó valamennyi költséget tartalmazza.
Ha az ilyen szerződés átalánydíjas, arról, hogy az ellenszolg
áltatás teljes összege egyúttal a teljes havi
költséget is jelenti. Ha az összes költséget nem lehet előre kiszámítani, a fogyasztót tájékoztatni kell az
ellenszolgáltatás összegének kiszámításának módjáról;
g) a szerződés megkötéséhez alkalmazott távollé
vők közötti kommunikációt lehetővé tévő eszköz
használatának díjáról, ha e díj emelt díjnak minősül;
h) a teljesítés feltételeiről, így különösen a fizetésről, a fuvarozásról és a teljesítési határidőről,
valamint a vállalkozás panaszkezelési módjáról;
i
) a 20. § szerinti jog gyakorlásának határidejéről és egyéb feltételeiről (különösen a 22. §
-
ban
foglaltakról), valamint a 2. melléklet szerinti nyilatkozat
-
mintáról;
j) arról, hogy a 20. § szerinti jog gyakorlása esetén a termék visszaküldésének költségé
t a
fogyasztónak kell viselnie, ha a vállalkozás nem vállalta e költség viselését, és
–
a távollévők között
kötött szerződés esetében
–
a termék postai küldeményként nem küldhető vissza;
k) arról, hogy a fogyasztó a 26. § szerint köteles megtéríteni a vál
lalkozás ésszerű költségeit, ha a 13. §
vagy a 19. § esetén a teljesítés megkezdését követően gyakorolja a 20. § szerinti felmondási jogát;
l) arról, ha a 29. § alapján a fogyasztót nem illeti meg a 20. § szerinti jog, illetve azokról a
körülményekről, am
elyek teljesülése esetén a fogyasztó elveszíti a 20. § szerinti jogát;
m) a kellékszavatosságra és a termékszavatosságra vonatkozó jogszabályi kötelezettségről;
n) az értékesítés utáni ügyfélszolgálati és egyéb szolgáltatások, valamint a jótállás fennáll
ásáról és
annak
feltételeiről;
o) arról, hogy rendelkezésre áll
-
e a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat
tilalmáról szóló törvény szerinti magatartási kódex, illetve a magatartási kódexről történő másolatkérés
módjáról;
p) határo
zott időre szóló szerződés esetén a szerződés időtartamáról, határozatlan időre szóló
szerződés esetén a szerződés megszüntetésének feltételeiről;
q) a határozott időre szóló olyan szerződés esetén, amely határozatlan időtartamúvá alakulhat át, az
átalaku
lás feltételeiről, és az így határozatlan időtartamúvá átalakult szerződés megszüntetésének
feltételeiről;
r) a fogyasztó kötelezettségeinek szerződés szerinti legrövidebb időtartamáról;
s) a fogyasztó által a vállalkozás kérésére fizetendő vagy
biztosítandó letét vagy egyéb pénzügyi
biztosíték nyújtásáról és annak feltételeiről;
t) a digitális adattartalom működéséről, valamint az alkalmazandó műszaki védelmi intézkedésről;
u) a digitális adattartalom hardverrel és szoftverrel való együttműködé
si képességéről a vállalkozástól
ésszerűen elvárható ismereteknek megfelelően;
v) a jogszabályi előírás vagy a vállalkozás döntése alapján a vállalkozásra nézve kötelező peren kívüli
panaszkezelési mód és vitarendezési mechanizmus igénybevételének lehetős
égéről, valamint az ehhez
való hozzáférés módjáról;
w) a békéltető testülethez fordulás lehetőségéről, a vállalkozás székhelye szerint illetékes békéltető
testület nevéről és székhelyének postai címéről.
(2) Ha a vállalkozás nem tett eleget az (1) bekezd
és e) és f ) pontjaiban meghatározott valamennyi
járulékos költségre vagy az (1) bekezdés j) pontjában meghatározott költségre vonatkozó tájékoztatási
követelménynek, a fogyasztó nem köteles megfizetni e költségeket.
(3) Nyilvános árverés esetén a vállalk
ozás (1) bekezdés b), c) és d) pontjában meghatározott adatai
helyett az árverező vállalkozás azonos adatai is megadhatók.
(4) Az (1) bekezdés i), j) és k) pontjában meghatározott tájékoztatás az 1. mellékletben foglalt
mintatájékoztató megfelelő kitöltés
ével is megadható.
(5) A vállalkozás az (1) bekezdés m) pontja szerinti és az n) pontban a jótállásra vonatkozó
tájékoztatást a kellékszavatosság, a termékszavatosság és a jótállás fogalmak pontos és megfelelő
használatával köteles megadni olyan módon, ho
gy a fogyasztó számára világos és egyértelmű legyen
az e fogalmak jelentése közötti különbség. E tájékoztatás a 3. mellékletben foglalt mintatájékoztató
útján is megadható.
(6) Az (1) bekezdés szerinti tájékoztatás a szerződés részét képezi és nem módosít
ható, kivéve, ha a
szerződő felek erről kifejezetten megállapodnak.
(7) Az e §
-
ban meghatározott tájékoztatási kötelezettség teljesítésének bizonyítása a vállalkozást
terheli.
7. A szerződéskötésre vonatkozó formai követelmények üzlethelyiségen kívül köt
ött szerződés
esetén
12. §
(1) Üzlethelyiségen kívül kötött szerződés esetén a vállalkozás a 11. § (1) bekezdésében előírt
tájékoztatást a fogyasztóval papíron vagy
–
a fogyasztó beleegyezése esetén
–
más tartós adathordozón
közli. A tartós adathordozón r
endelkezésre bocsátott tájékoztatást olvasható módon, világos és
közérthető nyelven kell a fogyasztó rendelkezésére bocsátani.
(2) A szerződéskötést követően a vállalkozás átadja a fogyasztónak az aláírt szerződés másolatát, vagy
a szerződéskötést papíron
vagy
–
a fogyasztó beleegyezése esetén
–
más tartós adathordozón
visszaigazolja.
A visszaigazolás tartalmazza a fogyasztónak a 29. § (1) bekezdés m) pontja szerint adott nyilatkozatát.
(3) Az olyan üzlethelyiségen kívül kötött szerződés esetében, ahol a
fogyasztó kifejezetten kérte a
vállalkozás javításra vagy karbantartásra irányuló szolgáltatását, és a szerződő felek azonnal teljesítik
szerződéses kötelezettségeiket, feltéve, hogy a fogyasztó által fizetendő összeg nem haladja meg
kétszáz eurónak a Magy
ar Nemzeti Bank tájékoztatás megadásának napján érvényes hivatalos deviza
-
középárfolyama szerint megfelelő forintösszeget
a)
a vállalkozás papíron vagy
–
a fogyasztó beleegyezése esetén
–
más tartós adathordozón közli
a fogyasztóval a 11. § (1) bekezdés b) és
c) pontjában előírt tájékoztatást, továbbá az
ellenszolgáltatás teljes összegét vagy annak kiszámítási módját, a teljes összegre vonatkozó
becsléssel együtt;
b)
a vállalkozás közli a fogyasztóval a 11. § (1) bekezdésének a), i) és l) pontjában előírt
tájéko
ztatást, azonban a fogyasztó kifejezett beleegyezése alapján nem köteles azt papíron
vagy más tartós adathordozón átadni, és
c)
a szerződéskötés visszaigazolása tartalmazza a 11. § (1) bekezdésében előírt tájékoztatást.
13. §
A fogyasztó az arra vonatkozó k
érését, hogy a vállalkozás a szolgáltatás nyújtására irányuló
szerződés teljesítését már a 20. § (2) bekezdése szerinti határidő lejárta előtt kezdje meg, köteles a
vállalkozóval kifejezetten, tartós adathordozón közölni.
8. A szerződéskötésre vonatkozó f
ormai követelmények távollévők között kötött szerződés esetén
14. §
Távollévők között kötött szerződés esetén a vállalkozás a 11. § (1) bekezdésében előírt
tájékoztatást
–
világos és közérthető nyelven
–
a fogyasztóval közli, vagy azt a fogyasztó számára
elérhetővé teszi az alkalmazott távollévők közötti kommunikációt lehetővé tévő eszköznek megfelelő
módon. A tartós adathordozón rendelkezésre bocsátott tájékoztatásnak olvashatónak kell lennie.
15. §
(1) Ha a távollevők közötti, elektronikus úton kötött s
zerződés a fogyasztó számára fizetési
kötelezettséget keletkeztet, a vállalkozás egyértelműen és jól látható módon, közvetlenül a fogyasztó
szerződési nyilatkozatának megtétele előtt felhívja a fogyasztó figyelmét
a 11. § (1) bekezdés a), e), f
),
p), q) és
r) pontjában meghatározott információkra.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott esetben a vállalkozás köteles gondoskodni arról, hogy a
fogyasztó a szerződési nyilatkozatának megtételekor kifejezetten tudomásul vegye, hogy nyilatkozata
fizetési kötelezett
séget von maga után. Ha a nyilatkozat megtétele gomb vagy hasonló funkció
aktiválásával jár, a gombot vagy a hasonló funkciót könnyen olvasható módon fizetési
kötelezettséggel járó megrendelés vagy ennek megfelelő, egyértelműen megfogalmazott felirattal ke
ll
ellátni, amely jelzi, hogy a szerződési nyilatkozat megtétele a vállalkozás javára teljesítendő fizetési
kötelezettséget von maga után. Ha a vállalkozás nem tett eleget e bekezdésben foglalt
kötelezettségének, a szerződés semmis. A semmisségre csak a fo
gyasztó érdekében lehet hivatkozni.
(3) A kereskedelmi célú internetes honlappal rendelkező vállalkozás köteles legkésőbb a fogyasztó
szerződéses ajánlatának megtételekor egyértelműen és olvashatóan feltüntetni az esetleges fuvarozási
korlátozásokat és az
elfogadott fizetési módokat.
16. §
Ha a szerződést olyan távollévők közötti kommunikációt lehetővé tévő eszköz alkalmazásával
kötik meg, amelyen az információk megjelenítésére korlátozott hely vagy idő áll rendelkezésre, az
ilyen szerződés megkötése
előtt a vállalkozás az alkalmazott távollévők közötti kommunikációt
lehetővé tévő eszköz útján közli legalább a 1
1. § (1) bekezdés a), b), e), f
), i), p) és q) pontjában előírt
tájékoztatást. A 11. § (1) bekezdésében meghatározott további információkat a v
állalkozás a 14. §
-
sal
összhangban bocsátja a fogyasztó rendelkezésére.
17. §
Ha a vállalkozás távollevők közötti szerződés megkötését telefonon kezdeményezi, a
telefonbeszélgetés megkezdésekor tájékoztatja a fogyasztót a vállalkozás nevéről, illetve anna
k a
vállalkozásnak a nevéről, akinek a nevében telefonál, valamint arról, hogy a telefonhívás szerződés
megkötésére irányul. E § nem érinti a vállalkozás 16. §
-
ban meghatározott kötelezettségét.
18. §
A távollévők között kötött szerződés megkötését
követően
–
ésszerű időn belül, de a termék
adásvételére irányuló szerződés esetén legkésőbb az átadáskor, a szolgáltatásnyújtására irányuló
szerződés esetén legkésőbb a szolgáltatás teljesítésének megkezdésekor
–
a vállalkozás tartós
adathordozón visszaig
azolást ad a fogyasztónak a megkötött szerződésről. A visszaigazolás
tartalmazza
a)
a 11. § (1) bekezdésében meghatározott tájékoztatást, kivéve, ha azt a vállalkozás már a
szerződés megkötése előtt tartós adathordozón a fogyasztónak megadta; és
b)
ha a fogyasz
tó a 29. § m) pontja szerinti nyilatkozatot tett, az erre vonatkozó visszaigazolást.
19. §
A fogyasztó az arra vonatkozó kérését, hogy a vállalkozás a szolgáltatás nyújtására irányuló
szerződés teljesítését már a 20. § (2) bekezdése szerinti határidő lejá
rta előtt kezdje meg, köteles a
vállalkozóval kifejezetten közölni.
9. A fogyasztót megillető elállási és felmondási jog
20. §
(1) Az üzlethelyiségen kívül kötött és a távollévők között kötött szerződés esetén a fogyasztót a
(2) bekezdésben meghatározott
határidőn belül indokolás nélküli elállási jog illeti meg. Olyan
üzlethelyiségen kívül kötött és távollévők között kötött szerződés esetén, amely szolgáltatás nyújtására
irányul, ha a 13. § vagy a 19. § szerinti nyilatkozat megtételét követően a teljesíté
s megkezdődik, a
fogyasztót a (2) bekezdésben meghatározott határidőn belül indokolás nélküli felmondási jog illeti
meg.
(2) A fogyasztó az (1) bekezdés szerinti elállási vagy felmondási jogát
a)
termék adásvételére irányuló szerződés esetén
aa) a terméknek
,
ab) több termék adásvételekor, ha az egyes termékek szolgáltatása eltérő időpontban
történik,az utoljára szolgáltatott terméknek,
ac) több tételből vagy darabból álló termék esetén az utoljára szolgáltatott tételnek vagy
darabnak,
ad) ha a terméket megha
tározott időszakon belül rendszeresen kell szolgáltatni, az első
szolgáltatásnak, a fogyasztó vagy az általa megjelölt, a fuvarozótól eltérő harmadik személy
általi átvételének napjától;
b)
szolgáltatás nyújtására irányuló szerződés esetében a szerződés megk
ötésének napjától
számított tizennégy napon belül gyakorolhatja.
c)
(3) A (2) bekezdés a) pontjában foglaltak nem érintik a fogyasztó azon jogát, hogy az e §
-
ban
meghatározott elállási jogát a szerződés megkötésének napja és a termék átvételének napja között
i
időszakban is gyakorolja.
10. A fogyasztót megillető elállási vagy felmondási jogra vonatkozó tájékoztatás elmulasztásának
jogkövetkezménye
21. §
(1) Ha a vállalkozás a 11. § (1) bekezdésének i) pontjában meghatározott tájékoztatási
kötelezettségének n
em tett eleget, a 20. § (2) bekezdésében meghatározott elállási határidő tizenkét
hónappal meghosszabbodik.
(2) Ha a vállalkozás a 20. § (2) bekezdésében meghatározott határidő lejártát követő tizenkét hónapon
belül megadta a fogyasztónak az (1) bekezdésb
en meghatározott tájékoztatást, az elállásra vagy a
felmondásra nyitva álló határidő az e tájékoztatás közlésétől számított tizennegyedik napon jár le.
11. A fogyasztót megillető elállási vagy felmondási jog gyakorlása
22. §
(1) A fogyasztó a 20. §
-
ban
biztosított jogát
a)
2. mellékletben található nyilatkozat
-
minta felhasználásával; vagy
b)
az erre vonatkozó egyértelmű nyilatkozat útján gyakorolhatja.
(2) A vállalkozás internetes honlapján is biztosíthatja a fogyasztó számára a 20. §
-
ban meghatározott
jog
(1) bekezdés szerinti gyakorlását. Ebben az esetben a vállalkozás tartós adathordozón
haladéktalanul visszaigazolja a fogyasztói nyilatkozat megérkezését. A 20. §
-
ban meghatározott jogot
határidőben érvényesítettnek kell tekinteni, ha a fogyasztó nyilatkoz
atát a 20. § (2) bekezdésében,
illetve a 21. §
-
ban meghatározott határidő lejárta előtt elküldi.
(4) A fogyasztót terheli annak bizonyítása, hogy a 20. §
-
ban meghatározott jogot e §
-
sal összhangban
gyakorolta.
12. A vállalkozás kötelezettségei a fogyaszt
ó elállása vagy felmondása esetén
23. §
(1) Ha a fogyasztó a 22. §
-
nak megfelelően eláll az üzlethelyiségen kívül kötött
vagy a
távollevők között kötött
szerződéstől, a vállalkozás haladéktalanul, de legkésőbb az elállásról való
tudomás
szerzésétől számított tizennégy
napon belül visszatéríti a fogyasztó által ellenszolgáltatásként
megfizetett teljes öss
zeget, ideértve a teljesítéssel
összefüggésben felmerült költségeket is.
(2) A 22. §
-
nak megfelelő elállás vagy felmondás esetén a válla
lkozás a fogyasztónak
visszajáró
összeget a fogyasztó
által igénybe vett fizetési móddal megegyező módon téríti vissza. A fogyasztó
kifejezett beleegyezése alapján
a vállalkozás a visszatérítésre más fizetési módot is alkalmazhat, de a
fog
yasztót ebből adó
dóan semmilyen
többletdíj nem terhelheti.
(3) Ha a fogyasztó kifejezetten a legkevésbé költséges szokásos fuvarozási módtól e
ltérő fuvarozási
módot választ,
a vállalkozás nem köteles visszatéríteni az ebből eredő többletköltségeket.
(4) Termék adásvételé
re irányuló szerződés esetén a vállalkozás mindaddig vis
szatarthatja az (1)
bekezdésben
meghatározott összeget, amíg a fogyasztó a terméket vissza nem szolgáltatta, vagy
kétséget kizáróan nem igazolta,
hogy azt visszaküldte; a kettő közül a korábbi időpont
ot kell
figyelembe venni
. Nem illeti meg a vállalkozást
a visszatartás joga, ha vállalta, hogy a terméket maga
fuvarozza vissza.
13. A fogyasztó kötelezettségei elállása vagy felmondása esetén
24. §
(1) Ha a fogyasztó a 22. §
-
nak
megfelelően eláll az üzlethelyiségen kívül kötött
vagy a
távollevők között kötött
szerződéstől, köteles a terméket haladéktalanul, de legkésőbb az elállás
közlé
sétől számított tizennégy napon
belül visszaküldeni, illetve a vállalkozásnak vagy a vállalkozá
s
által a termék átvét
elére meghatalmazott személynek
átadni, kivéve, ha a vállalkozás vállalta, hogy a
terméket maga fuvarozza vis
sza. A visszaküldés határidőben
teljesítettnek minősül, ha a fogyasztó a
terméket a határidő lejárta előtt elküldi.
(2) A fo
gyasztó kizárólag a termék visszaküldésének közvetlen költségét viseli, kivéve, ha a
vállalkozás vállalta e költség
viselését.
(3) Ha az üzlethelyiségen kívül kötött szerződés megkötésével egyidejűleg a termék
et kifuvarozták a
fogyasztónak,
a vállalkozás
saját költségén fuvarozza vissza a terméket, ha az jellegénél fogva po
stai
küldeményként nem küldhető
vissza.
25. §
A fogyasztó csak a termék jellegének, tulajdonságainak és működésének megálla
pításához
szükséges használatot
meghaladó használatból eredő
értékcsökkenésért felel. Nem felel a fogyasztó az
érté
kcsökkenésért, ha a vállalkozás
a 11. § (1) bekezdésének i) pontjában előírt tájékoztatási
kötelezettségének nem tett eleget.
26. §
(1) Ha a 13. § vagy a 19. § szerinti esetben a fogyasztó a teljesítés
megkezdését követő
en
felmondja az üzlethelyiségen
kívül vagy távollévők között kötött szerződést, az elszámolás során a
fogyasztó ált
al arányosan fizetendő összeget
a szerződésben megállapított ellenszolgáltatás adóval
növelt teljes összege alapj
án kell kiszámítani. Ha azonban
a fogyasztó bizonyítja, hogy a teljes összeg
túlzottan magas, az arányos összeget a szerződés megs
zűnésének
időpontjáig teljesített szolgáltatások
piaci értéke alapján kell kiszámítani.
(2) E § alkalmazásában a piaci érték
megállapításánál az azonos tevékenys
éget végző vállalkozások
azonos
szolgáltatásának a szerződés megkötésének időpontja szerinti ellenértékét kell figyelembe
venni.
27. §
A fogyasztó a 20. § szerinti joga gyakorlása esetén nem viseli az alábbi költségeket
:
a)
a szolgáltatás nyújtására irányuló szerződés teljesítésének teljes vagy részleges költségeit, ha
aa) a vállalkozás a 11. § (1) bekezdésének i) vagy k) pontjában előírt
t
ájékoztatási
kötelezettségének
nem tett eleget, vagy
ab) a fogyasztó nem kérte a
13. § és a 19. § szerint a szolgáltatás tel
jesítésének megkezdését a
20. §
(2) bekezdésében meghatározott határidő lejárta előtt;
b)
a nem tárgyi adathordozón nyújtott digitális adattartalom szolgáltatásának te
ljes vagy
részleges költségeit,
ha
ba) a fogyas
ztó nem adta kifejezett, előzetes beleegyezését a
hhoz, hogy a teljesítés a 20. §
(2)
bekezdésében meghatározott határidő lejárta előtt megkezdődjön,
bb) a fogyasztó a ba) pont szerinti beleegyezése megadásával egy
idejűleg nem nyilatkozott
annak
tudomásulv
ételéről, hogy beleegyezésével elveszti a 20. § szerinti jogát, vagy
bc) a vállalkozás elmulasztotta megadni a 12. § (2) bekezdésében vagy a 18. §
-
ban előírt
visszaigazolást.
28. §
A fogyasztót a 20. § szerinti joga gyakorlásával összefüggésben a 23. § (
3) beke
zdésében,
valamint 24
–
26. §
-
ban
meghatározottakon felül további költség és egyéb kötelezettség nem terheli.
14. A fogyasztót megillető elállási és felmondási jog alóli kivételek
29. §
(1) A fogyasztó nem gyakorolhatja a 20. § szerinti jogát
a)
szolg
áltatás nyújtására irányuló szerződés esetében a szolgáltatás egészének teljesítés
ét
követően,
ha a vállalkozás a teljesítést a fogyasztó kifejezett, előzetes beleegyezés
ével kezdte
meg, és a fogyasztó
tudomásul vette, hogy a szolgáltatás egészének teljesí
tését követően
felmondási jogát elveszíti;
b)
olyan termék vagy szolgáltatás tekintetében, amelynek ára, illetve díja a
pénzpiac vállalkozás
által nem
befolyásolható, a 20. § (2) bekezdésében meghatározott határidő alatt is lehetséges
ingadozásától függ;
c)
olyan nem előre gyártott termék esetében, amelyet a fogyasztó utasítása alapján
vagy
kifejezett kérésére
állítottak elő, vagy olyan termék esetében, amelyet egyértelműen a
fogyasztó személyére szabtak;
d)
romlandó vagy minőségét rövid ideig megőrző termék te
kintetében;
e)
olyan zárt csomagolású termék tekintetében, amely egészségvédelmi va
gy higiéniai okokból
az átadást
követő felbontása után nem küldhető vissza;
f)
olyan termék tekintetében, amely jellegénél fogva az átadást követően
elválaszthatatlanul
vegyül más
termékkel;